Rola dróg od zawsze była bardzo duża. To nimi ludzie się przemieszczają, a transport lądowy może się odbywać. Mianem drogi określa się wydzielony pas terenu, na który składa się jezdnia, pobocze, chodnik i pas dla rowerów.
W przypadku tras szybkiego ruchu czy autostrad, chodnika przy drodze nie znajdziemy. Drogi są projektowane w taki sposób, aby maksymalnie zredukować czas poruszania się między dwoma punktami. Rolą biura projektowego BP Plan jest stworzenie najefektywniejszych z punktu widzenia ekonomicznego połączeń, w zgodzie z otaczającą przyrodą. Z uwagi na mnogość dróg krajowych, projektowanie musi także uwzględnić możliwość przyłączenia się budowanej drogi do już istniejącej sieci (tzw. hierarchizacja sieci drogowej), dzięki czemu zwiększa się komfort poruszania, tworząc sprawny system dróg naziemnych, dbając o środowisko. Tam, gdzie jest to możliwe i konieczne z uwagi na duże natężenie ruchu, tworzy się drogi szerokie, o kilku pasach ruchu, niekiedy skrzyżowania wielopoziomowe, dzięki czemu zwiększa się płynność poruszania pojazdów mechanicznych. Tam, gdzie jest to niemożliwe z różnych przyczyn, drogi są dwukierunkowe z jednym pasem ruchu w daną stronę, lub w przypadku występowania tuneli ruch po drodze odbywa się wahadłowo i jeden odcinek obsługuje ruch w dwa kierunki. Gdyby nie drogi, transport lądowy by praktycznie nie istniał, a z pewnością nie w tym kształcie, jakim znamy go obecnie. Jednak droga musi być tak konstruowana, aby była zgodna z ochroną środowiska.
Droga a ochrona środowiska
Droga stanowi twór człowieka, jest więc czymś nienaturalnym. Ochrona środowiska jasno traktuje o tym, jak droga powinna być zaprojektowana. Musi być zgodna z określonymi uwarunkowaniami środowiskowymi wydanymi przez dany organ administracji. Należą do nich między innymi względy estetyczne. Projekt drogi musi ją w sposób w miarę naturalny wkomponować w krajobraz, przez który przebiega. To niełatwe zadanie ma zminimalizować optyczną ingerencję człowieka w środowisko naturalne. Powstanie drogi jest także zależne od występowania na danym terenie chronionych gatunków zwierząt i roślin. Nie może być bowiem tak, że dla własnej wygody człowiek zniszczy część ekosystemu, który może istnieć tylko w tym jednym miejscu. W przypadku występowania tego typu form, ujętych w odpowiednim rozporządzeniu, przed projektantami pojawia się kolejne wyzwanie, dla którego stosuje się różne rozwiązania. Projekt drogi, przebiegającej przez tereny lęgowe uwzględnia między innymi przejścia górne i dolne dla zwierząt, tunele, wały ziemne, przepusty, tzw. ciche nawierzchnie, ekrany akustyczne i ogrodzenia. Niekiedy stosowane są także zabiegi mające sprzyjać gatunkom, wśród których znajduje się odgrodzenie siedlisk, przemieszczenie gatunków, montaż skrzynek i budek lęgowych. Rolą projektanta w takiej sytuacji jest także ścisła współpraca z odpowiednimi służbami, aby nowopowstała droga była zgodna z założeniami ochrony środowiska.
Czytaj również: Zasady projektowania dróg samochodowych