Projekt i wykonanie zjazdu zarówno indywidualnego, jak i publicznego muszą być przeprowadzone w zgodzie z aktualnymi przepisami z zakresu dróg publicznych. Rzecz dotyczy szczególnie kwestii wymiarów i konstrukcji, jak również określonych wymogów dotyczących bezpiecznego poruszania się na drodze. Tworząc projekty zjazdów, trzeba mieć przede wszystkim na względzie, iż tego typu prace budowlane nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Drugą ważną kwestią jest konieczność odpowiedniego dostosowania zjazdu do ruchu pojazdów, które mają docelowo się na nich poruszać. Konieczne jest sprawdzenie przejezdności dla pojazdów miarodajnych.
Zjazd indywidualny a publiczny
Na początku tworzenia zjazdu należy także wskazać (na etapie uzgadniania tej kwestii z zarządcą drogi), jaki typ zjazdu (indywidualny czy publiczny) nas interesuje. Wtedy trzeba też uzgodnić odpowiednie parametry oraz lokalizację, która jest dostosowana do danego rodzaju zjazdu. Na przykład zjazdy indywidualne muszą mieć szerokość minimalną wy noszącą 3,0 metra, a publiczne — 3,5 metra. Chodzi tu oczywiście o samą jezdnię. Jeśli natomiast mowa o jezdni wraz z poboczami gruntowymi, to ich minimalna szerokość musi wynosić 4,5 m w przypadku zjazdu indywidualnego i 5,0 m w przypadku publicznego. Szerokość tę mierzy się w miejscach, gdzie wyokrąglone krawędzie zjazdu kończą się łukami poziomymi lub następuje koniec skosu. Należy także pamiętać, by szerokość jezdni nie była większa od szerokości jezdni w miejscu lokalizacji zjazdu.
Projektując zjazdy, warto także przyjrzeć się pozostałym ważnym kwestiom obejmującym m.in. pochylenie podłużne zjazdu w granicy działki drogowej.
Czytaj również: Co zawiera dokumentacja akustyczna